Dannelsesregionsprojektet – Sammen om fremtiden
Med åbningen af Femern Bælt-forbindelsen i 2029 skabes der en helt ny dynamik mellem Region Sjælland og Nordtyskland. Forbindelsen bliver et symbol på et tættere samarbejde, men også en konkret mulighed for at udvikle en stærkere og mere integreret region. For at udnytte denne mulighed arbejder Dannelsesregionsprojektet målrettet på at forberede den kommende arbejdsstyrke til at mestre de kulturelle, sproglige og faglige relationer, der er nødvendige i en grænseoverskridende region.
Projektet bygger bro mellem dansk og tysk uddannelses- og erhvervsliv med en vision om at skabe en region, hvor unge mennesker får mod, kompetencer og værktøjer til at udforske nye muligheder og realisere deres potentiale. Gennem samarbejde med uddannelsesinstitutioner, virksomheder, offentlige organisationer og civilsamfundet arbejder projektet for at skabe autentiske forbindelser og innovative læringsmiljøer, der forbereder både unge og voksne på fremtidens krav.
Ved at fokusere på innovation, relevans og bæredygtighed i uddannelsessystemet skabes en platform, der styrker konkurrenceevnen og gør Femern Bælt-området til et attraktivt sted at leve, arbejde og udvikle sig.
Zealand – Projektleder for Delmål 2: Sustainable Together
Som ansvarlig for Delmål 2 – Sustainable Together spiller Zealand en central rolle i udviklingen af en bæredygtig og sammenhængende grænseoverskridende region. Delmålet er inspireret af New European Bauhaus (NEB)-initiativet, der forbinder æstetik, bæredygtighed og inklusion for at skabe en smukkere og mere bæredygtig fremtid.
Hvad er Delmål 2?
Sustainable Together sætter fokus på at nytænke lokal planlægning og regional udvikling gennem samarbejde mellem uddannelsesinstitutioner, kreative industrier, virksomheder, kulturorganisationer og borgerne i regionen. Målet er at skabe konkrete løsninger og undervisningsmaterialer, der forener teknologi, bæredygtighed og kunstneriske udtryk.
Konkret indsats og aktiviteter
- Nyt undervisningsmateriale og workshops
- Delmålet introducerer NEB-principper i uddannelsessystemet fra grundskole til videregående niveau. Ved at kombinere STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts og Mathematics) med bæredygtige og kreative processer får elever og studerende en tværfaglig tilgang til læring.
- Der planlægges 4+ dansk-tyske workshops med deltagelse af mindst 30 lærere og 30 elever fra forskellige uddannelsesinstitutioner. Workshops vil inkludere samarbejde med lokale organisationer og virksomheder, som giver deltagerne praktiske erfaringer og konkrete færdigheder.
- “Train-the-trainer”-kurser
- Der gennemføres 3+ kurser for undervisere, hvor de lærer at integrere NEB-elementer i undervisningen. Kurserne involverer mindst 20 uddannelsesinstitutioner fra begge sider af Femern Bælt, hvilket styrker samarbejdet og giver underviserne værktøjer til at arbejde med tværfaglig, inkluderende og bæredygtig undervisning.
- Brugerdrevet udvikling og regional analyse
- SG2 arbejder med en brugerdrevet udviklingsmetode, der begynder med en kortlægning af eksisterende og planlagte aktiviteter i regionen. Dette følges op med en analyse af behovene blandt små og mellemstore virksomheder (SMV’er) inden for bæredygtighed og kreative industrier.
- Resultaterne anvendes til at udvikle prototyper og værktøjer, som videreudvikles gennem workshops og samarbejde mellem sektorer.
- Civilsamfund og offentlig engagement
- En vigtig del af Delmål 2 er at engagere civilsamfundet og borgerne. Dette sker gennem en målrettet medieindsats, hvor der sættes fokus på best practice-eksempler og ”lighthouse”-initiativer, der kan inspirere andre til at tænke nyt.
Et stærkere, bæredygtigt og sammenhængende Femern Bælt-område
Zealands arbejde med Sustainable Together er en investering i fremtiden for både unge og voksne i Femern Bælt-regionen. Gennem tværfaglig uddannelse, tæt samarbejde med erhvervslivet og en kreativ tilgang til læring udvikles nye kompetencer, der ruster regionens borgere til at møde fremtidens udfordringer.Delmål 2 bidrager til at styrke relationerne mellem danske og tyske uddannelsesinstitutioner og skabe en fælles platform for innovation, bæredygtighed og inklusion. Målet er ikke kun at skabe bedre uddannelser, men også at opbygge en stærkere sammenhængskraft i regionen – en region, der er bæredygtig, sammenhængende og fuld af muligheder.